Autobezitters gaan fors meer betalen voor hun autoverzekering. Of je nu allrisk, WA + beperkt casco of WA verzekerd bent.
Een verzekerde betaalt in 2018 gemiddeld tien procent meer ten opzichte van een jaar terug, becijferde vergelijkingssite Autoverzekering.nl.
“Door het toenemend aantal verkeersongelukken zien verzekeraars hun kosten hard stijgen en zijn zij genoodzaakt deze door te berekenen”, schrijft Autoverzekering.nl.
De toename blijkt onder meer uit cijfers van Stichting Incident Management dat het aantal keer dat een bergingsvoertuig in actie moest komen voor een verkeersongeluk, zag toenemen.
De stijging voor WA verzekerden is het hoogst
Uit het onderzoek van Autoverzekering.nl blijkt dat de premiestijging geldt voor alle dekkingen.
Autobezitters met een WA-verzekering zien de kosten het hardst groeien, met gemiddeld 13 procent. De WA + beperkt cascoverzekeringen stijgen gemiddeld met 10,5 procent. Voor allrisk geldt een toename van gemiddeld 8 procent.
"Concreet betekent dit dat een 45-jarige met een Fiat Bravo en 5 schadevrije jaren in 2018 op jaarbasis 56 euro meer gaat betalen voor een WA + beperkt cascoverzekering", rekent de vergelijkingssite voor.
Diezelfde 45-jarige Fiat Bravo-eigenaar met 5 schadevrije jaren en een allriskverzekering betaalde in januari 2018 acht procent meer premie ten opzichte van dezelfde maand in 2017. Voor een WA-verzekering (met dezelfde gegevens) is die stijging liefst 17 procent.
Meeste verkeersongelukken door telefoongebruik
De oorzaak van de riante stijging is de toename van het aantal verkeersongelukken, waarvan het gebruik van telefoons achter het stuur de grote boosdoener is.
Het is verboden, maar mensen pakken nog regelmatig hun telefoon als ze aan het rijden zijn. "Daardoor heeft de bestuurder minder aandacht voor de weg, die onoplettendheid draagt bij aan het aantal ongelukken en zorgt ervoor dat verzekeraars diep in de buidel moeten tasten om de hoge schadeclaims te vergoeden", aldus de vergelijkingssite. Verzekeraars berekenen dat door in hun premies.
De cel in voor appen achter het stuur
Appen, mailen en andere vormen van niet-handsfree gebruik van de telefoon achter het stuur is de overheid al langer een doorn in het oog. Minister Ferd Grapperhaus kondigde onlangs aan hardere straffen in te stellen voor onder meer appen achter het stuur.
De minister pleit in zijn wetsvoorstel voor een maximum celstraf van twee jaar voor telefoongebruik tijdens het rijden. Nu is de maximale sanctie nog een boete van 230 euro.
De strengere straffen "moeten het signaal afgeven dat de telefoon niet meer welkom is in het verkeer", aldus Autoverzekering.nl. ,"De Nederlandse wegen worden hierdoor weer veiliger en bestuurders hoeven niet langer de hoofdprijs te betalen voor hun verzekering."